Dela

Kontakta oss

Digitala hjälpen

Känner du dig osäker när det gäller teknik och digitala tjänster? Eller känner du någon som skulle behöva hjälp med internet, dator, surfplatta eller mobiltelefon? På digitala hjälpen löser vi problemen tillsammans!

Digitala hjälpen finns på alla fyra bibiliotek i kommunen. Vi har öppet för fysiska besök, men ber dig att bara besöka oss om du känner dig helt frisk. Vi har anpassat vår verksamhet efter rådande situation och tillhandahåller bland annat handsprit, plexiglasvägg och hjälps åt att hålla avstånd. Du kan också boka en egen tid med vår digitala hjälpare.

Öppettider för bokade besök och drop-in

Om du vill boka en tid eller har frågor om Digitala hjälpen så ring oss på 0687-162 02.

Måndagar – Rätans bibliotek

Tidsbokning klockan 16.30-18.00
Drop-in kl. 18.00-19.00

Onsdagar – Myrvikens bibliotek

Tidsbokning klockan 16.30-18.00
Drop-in klockan 18.00-19.00

Torsdagar – Svenstaviks bibliotek

Drop-in klockan 12.00-13.00
Tidsbokning klockan 13.00-15.00

Torsdagar - Hackås bibliotek

Tidsbokning klockan 16.30-18.00
Drop-in klockan 18.00-19.00

Vanliga frågor som digitala hjälpen kan stötta dig med

  • Hur fungerar Facebook och sociala medier?
  • Hur gör jag för att se en film på Youtube?
  • Hur fungerar appar?
  • Hur skaffar jag ett nytt lösenord?
  • Hur bifogar jag en bild i ett meddelande?
  • Hur fungerar e-böcker och bibliotekets andra e-tjänster?
  • Hur fungerar min mobiltelefon eller läsplatta?

Ingen fråga är för stor eller för liten! Vi gör vårt bästa för att lösa det tillsammans.

Ordförklaring

*appar: En app, eller applikation, är ett program man installerar på sin mobiltelefon eller surfplatta för att få fler funktioner eller användningsområden.

*sociala medier: Sociala medier är en webbplats eller app där du skapar ett användarkonto och kan kommunicera med andra människor genom korta texter eller genom att dela med dig av bilder. Facebook och Instagram är två exempel på vanliga sociala medier.

Uppdaterad: 2020-09-14 15.53