Dela

Kontakta oss

Nu kan du ansöka om försörjningsstöd digitalt!

Foto: John Schnobrich på Unsplash

Du som är folkbokförd i Bergs kommun och behöver ansöka om försörjningsstöd kan nu göra detta helt digitalt. Via våra e-tjänster kan du göra din ansökan när det passar dig. Vi kan ofta handlägga ditt ärende snabbare, du slipper pappershantering och kan både följa ditt ärende och få beslut direkt i e-tjänsten.

E-tjänsterna är öppna dygnet runt och fungerar på dator, i smarta telefoner eller på surfplatta. Du behöver inte besöka vårt kontor för att fylla i eller lämna in din ansökan. Du kan följa status på ditt ärende genom att logga in på Mina sidor, och ha kontakt med din handläggare via den inbyggda meddelandefunktionen. Du kan också få ditt beslut direkt i e-tjänsten, och behöver inte vänta på brev i brevlådan.

Så ansöker du om försörjningsstöd digitalt

Du hittar e-tjänsterna på eservice.berg.se. Du som ansöker för första gången, eller som ansökt senast för mer än tre månader sedan ska använda e-tjänsten för nyansökan, medan du som ansökt senast för mindre än tre månader sedan använder tjänsten för återansökan.

Gå till e-tjänsten för nyansökanlänk till annan webbplats (för dig som ansöker för första gången, eller som ansökt senast för mer än 3 månader sedan)

Gå till e-tjänsten för återansökanlänk till annan webbplats (för dig som ansökt om försörjningsstöd för mindre än 3 månader sedan)

När du ansöker digitalt ska du bifoga uppgifter om din ekonomiska situation och övriga uppgifter som behövs för att vi ska kunna handlägga din ansökan. På startsidan för respektive e-tjänst finns information om vilka uppgifter och handlingar du behöver ha redo när du ska göra din ansökan.

Du behöver e-legitimation för att använda e-tjänsterna

För att kunna använda tjänsten krävs att du har e-legitimation. Om du ännu inte har e-legitimation kan du besöka webbplatsen e-legitimation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster från Myndigheten för digital förvaltning, där du kan läsa mer om hur det fungerar och hur du skaffar en egen e-legitimation.

Om du behöver hjälp att komma igång

Du kan få stöd och rådgivning första gången du ska ansöka via e-tjänsten. Ta kontakt med oss om du vill veta mer eller få hjälpa att komma igång. För att komma i kontakt med oss, ring vår mottagningsfunktion för biståndshandläggare på 0687-162 61.

Om du redan har en handläggare hos oss kan du också kontakta hen direkt.

Telefontider hos biståndshandläggningen

Måndagar 09.00-10.00

Onsdagar 09.00-10.00

Fredagar 09.00-10.00

Uppdaterad: 2020-06-09 14.59