Dela

Kontakta oss

Krav på elektroniska fakturor från 1 december

Från och med den 1 december börjar kommunen, i enlighet med den lag som började gälla den 1 april i år, att ställa krav på att de fakturor vi tar emot ska vara elektroniska, så kallad e-faktura.

Du som säljer varor eller tjänster till kommunen och fakturerar oss måste därför se till att du kan skicka elektroniska fakturor, e-fakturor, till oss.

Att skicka fakturor som pdf räknas inte som elektronisk faktura, utan fakturorna måste vara i ett så kallat strukturerat elektroniskt format – det vill säga sådana fakturor som har utfärdats, översänts och mottagits i ett strukturerat elektroniskt format. Det sistnämnda innebär att det ska vara möjligt att behandla fakturorna automatiskt och elektroniskt. En pdf-faktura lever inte upp till detta krav.

Så gör du för att skicka elektroniska fakturor

Kommunen är ansluten till PEPPOL-nätverket, ett register för myndigheter och företag för att skicka elektroniska fakturor. Stäm av med er leverantör av ekonomisystem eller faktureringssystem om de kan sända via PEPPOL-nätverket. Om ert ekonomisystem inte har stöd för PEPPOL, finns det många andra lösningar på marknaden för anslutning till PEPPOL.

Läs mer om certifierade applikationer för PEPPOLlänk till annan webbplats

Bergs kommuns PEPPOL-id är 0007:2120002502. De format som Bergs kommun kan ta emot i PEPPOL-nätverket är PEPPOL BIS Billing 3 och Svefaktura 1.0. Ett annat alternativ är att använda vår VAN-tjänst. När ni väljer VAN-tjänst är det viktigt att ni försäkrar er om att den har avtal om samtrafik med vår operatör OpusCapita.

Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystemen eller ekonomisystem. Hör med din systemleverantör. Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare.

Om du har frågor om vad som gäller för dig så kontakta oss gärna genom att skicka e-post till oss, kontaktuppgifter hittar du här nedanför.

Pappersfaktura under en övergångsperiod

Krav på e-faktura gäller för alla upphandlingar gjorda efter den 1 april i år. Om du är upphandlad leverantör sedan innan den 1 april 2019 så tar vi under en övergångsperiod emot pappersfakturor, men rekommenderar att du så snart som möjligt ser till att du kan fakturera oss elektroniskt.

Mer information

Läs mer på vår sida om fakturering

Läs mer om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor på webbplatsen för Myndigheten för digital förvaltning, DIGGlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Uppdaterad: 2019-12-02 10.20