Dela

Kontakta oss

Byggprojekt på gång? Ansök i tid!

Under våren och sommaren är det många som passar på att snickra lite på till exempel huset eller stugan. Om du ska bygga nytt, bygga till eller bygga om kan det behövas bygglov eller anmälan, och då är det viktigt att ansöka i tid så att du kan starta när du tänkt!

Under våren och sommaren ökar normalt antalet ansökningar om bygglov och anmälningar om att bygga altan, Attefallshus eller tillbyggnader på huset, göra grävarbeten, eller göra andra åtgärder.

Tänk därför på att skicka in din ansökan eller anmälan i god tid om du till exempel tänkt snickra på sommarsemestern.

– Vi har som mål att fatta beslut inom sju veckor för ett bygglov, men under ”högsäsong” kan det dra sig uppåt de tio veckor som lagen säger att ett beslut om bygglov får ta, säger Cilla Gauffin, miljö- och byggchef i Bergs kommun.

Högt tryck på miljö- och byggavdelningen under året

Under 2018 ska också miljö- och byggavdelningarna i Bergs och Härjedalens kommuner slås ihop till en gemensam avdelning, vilket också kan påverka handläggningstiderna något. Den nya gemensamma miljö- och byggorganisationen ska vara i drift till 1 januari 2019.

– Det kan handla om att det tar en eller ett par veckor längre att handlägga ärenden under tiden vi arbetar med sammanslagningen, men målet när vi har den nya organisationen i drift är att vi ska kunna ge ännu bättre service till såväl privatpersoner och företag, säger Cilla Gauffin.

Läs mer om samarbetet med Härjedalens kommun

Så kan du snabba upp tiden från ansökan till beslut

Det finns några saker du själv kan göra för att korta ner tiden det tar att handlägga din anmälan eller ansökan.

  • Läs på innan – kolla upp om det du vill göra kräver anmälan eller ansökan om lov. Besök våra sidor om byggande.

  • Se till att skicka med alla handlingar som behövs i ditt ärende, och att handlingarna är korrekta och fackmannamässigt utförda. Mer information om ritningar och handlingar som behövs för olika ärenden hittar du på vår sida om ansökningshandlingar. Kontakta gärna oss innan om du är osäker!
    Läs mer om ansökningshandlingar.

  • Ansök gärna digitalt – i våra e-tjänster för byggärenden kan du lättare se vad som behövs i just ditt ärende och följa handläggningsprocessen.
    Läs mer om e-tjänster för byggärenden.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Våra handläggningstider räknas från det att ditt ärende är komplett, det vill säga när du skickat in alla de handlingar som behövs. Var därför extra noggrann med att kontrollera så att du skickat med det som behövs redan från början för att undvika att det drar ut på tiden.

Kontakta oss gärna om det är något du undrar över!

Uppdaterad: 2018-05-03 10.22