Samisk flagga

Dela

Kontakta oss

Konsumentvägledning

Hos konsumentvägledaren får du som konsument råd kring allt från reklamationer och ångerrätt till skulder och företag som går i konkurs. Rådgiv­ningen är opartisk och gratis. Bergs kommun erbjuder konsumentvägledning i samverkan med Östersunds kommun .

Konsumentinformation ger konsumentrådgivning, hjälper dig som konsument och upplyser dig om din konsumenträtt.

Vad kan vi hjälpa dig med på konsumentvägledningen?

Som konsumentvägledare kan jag ge dig kostnadsfri, oberoende vägledande rådgivning när det gällande:

  • Vilka rättigheter och regler som gäller för dig som är konsument.
  • Är missnöjd med en vara eller tjänst?
  • Vill ha råd inför köp av vara eller tjänst.
  • Erbjuder information för att få information om dina rättigheter

Som konsumentvägledare talar jag inte om "vem som har rätt eller fel". Mitt uppdrag är att ge vägledning enligt lagstiftningen till dig som konsument och företagare så att frågan får en lösning. Konsumentvägledaren har tystnadsplikt.

Konsumentköplagen gäller när du som konsument handlar en vara av en företagare. Konsumenttjänstlagen gäller när du som konsument köper tjänst av en företagare.

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller när du handlar via internethandel, postorder och telefonförsäljning. Lagen gäller även när du köper av en försäljare som kommer till ditt hem. 2014-06-13 förändras lagen så att den även gäller när du handlar på gator och torg.

Du som är folkbokförd i någon av kommunerna Östersund och Bergs kommun är välkommen att kontakta konsumentvägledaren.

Några goda råd

Tänk efter en extra gång innan du genomför ett köp.

  • Läs avtalet, även det finstilta, innan köpet
  • Även muntliga avtal är bindande!
  • Tänk på att fjorton dagars ångerrätt kanske inte alltid gäller, till exempel vid så kallad hybridförsäljning, då en "monter" finns permanent placerad i ett köpcenter. Där är rättsläget ännu oklart
  • Upprätta ett skriftligt avtal med hantverkare
  • Spara ALLTID kvittot! Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år efter köpet
  • Betala alla räkningar i tid, det vill säga några bankdagar innan förfallodagen
  • Fundera på om du räknas som konsument eller näringsidkare vid ditt köp, som konsument har du större möjligheter att exempelvis ångra ett köp.
  • Kom ihåg att du alltid måste godkänna köp från telefonförsäljare genom din skriftliga eller digitala signatur.

Kontakta konsumentvägledningen

Öppettider

Tisdag till torsdag 09.00-14.00
Tisdag 17-19.00

Telefonnummer

0642-448 02

Du kan även kontakta konsumentvägledningen via kontaktformuläret nedan:





Ange de siffror eller bokstäver du ser nedan * (obligatorisk)

Uppdaterad: