Dela

Kontakta oss

Fakturor

Här hittar du information om fakturahanteringen i kommunen.

Du som levererar varor eller tjänster till Bergs kommun och fakturerar oss ska göra det elektroniskt. Du kan läsa mer om kraven på elektronisk faktura längre ner på sidan.

För dig som får fakturor av oss

Här hittar du information för dig som får fakturor av oss för exempelvis VA, renhållning, äldreomsorg eller barnomsorg.

Autogiro

Autogiro innebär att fakturorna betalas automatiskt på förfallodagen. Du väljer själv vilket konto du vill betala från. Med hjälp av autogiro kan du på ett enkelt sätt betala dina fakturor. Denna service är helt avgiftsfri.

När du har anmält autogiro får du varje månad en faktura från Bergs kommun där du kan kontrollera att avgiften är korrekt. På fakturan finns det inget inbetalningskort utan istället står det: "Betalas via autogiro".

Om du av någon anledning vill avsluta ditt autogiro kontaktar du din bank.

Anmäl autogiro via vår e-tjänsteportallänk till annan webbplats

Få din faktura elektroniskt via e-faktura

Alla fakturor som skickas från Bergs kommun kan du få som e-faktura.

E-fakturor skickas digitalt direkt till din internetbank. Allt är ifyllt och klart, det enda du behöver göra är att kontrollera och godkänna med ett klick.

När du har anmält att du vill ha e-faktura kan du betala dina räkningar var du än är, så länge du har tillgång till en internetuppkopplad dator, läsplatta eller mobiltelefon.

Så betalar du e-fakturan

  1. När du får en ny e-faktura får du ett meddelande när du loggar in på din internetbank.
  2. Klicka på e-fakturan för att se avsändarens namn, beloppet som ska betalas och förfallodag.
  3. Allt är ifyllt och klart, till och med OCR-numret. Du kontrollerar uppgifterna och godkänner med ett enkelt klick. Fakturan betalas automatiskt på förfallodagen. E-fakturan är försedd med ett skydd så att inga uppgifter i fakturan kan förändras.

Anmäl att du vill ha e-fakturor från Bergs kommun

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Klicka dig fram till "Anmälan e-faktura".
  3. Sök efter kommunens namn och anmäl dig.

Tjänsten kostar ingenting. Information om betalda fakturor ligger kvar i 18 månader.

Kontakta din bank om du vill ha mer information om hur du använder din internetbank.

Om du har frågor om din faktura från oss

Om du har fått en faktura från oss och har frågor, kan du kontakta oss på telefonnumren och e-postadresserna nedan.

  • VA- eller renhållningsfakturor
  • Äldreomsorgsfakturor
    • Handläggare Lena Henriksson 0687-161 35
  • Barnomsorgsfakturor
    • Skoladministratör Lina Olofsson 0687-162 60

Du kan också kontakta oss via e-post

Vill du skicka vanlig post till oss kan du göra det på följande adress:

Bergs kommun
Ekonomistöd
Box 73
845 21 Svenstavik

För dig som skickar fakturor till oss

Här hittar du information som gäller dig som säljer varor eller tjänster till oss och fakturerar oss för detta.

Sedan den 1 december 2019 ställer kommunen krav på att du som fakturerar oss ska göra detta elektroniskt, via så kallad e-faktura.

Skicka elektronisk faktura, e-faktura

Att skicka fakturor som pdf räknas inte som elektronisk faktura, utan fakturorna måste vara i ett så kallat strukturerat elektroniskt format – det vill säga sådana fakturor som har utfärdats, översänts och mottagits i ett strukturerat elektroniskt format. Det sistnämnda innebär att det ska vara möjligt att behandla fakturorna automatiskt och elektroniskt. En pdf-faktura lever inte upp till detta krav.

Kommunen är ansluten till PEPPOL-nätverket, ett register för myndigheter och företag för att skicka elektroniska fakturor. Stäm av med er leverantör av ekonomisystem eller faktureringssystem om de kan sända via PEPPOL-nätverket. Om ert ekonomisystem inte har stöd för PEPPOL, finns det många andra lösningar på marknaden för anslutning till PEPPOL.

Läs mer om certifierade applikationer för PEPPOLlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Bergs kommuns PEPPOL-id är 0007:2120002502. De format som Bergs kommun kan ta emot i PEPPOL-nätverket är PEPPOL BIS Billing 3 och Svefaktura 1.0. Ett annat alternativ är att använda vår VAN-tjänst. När ni väljer VAN-tjänst är det viktigt att ni försäkrar er om att den har avtal om samtrafik med vår operatör OpusCapita.

Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystemen eller ekonomisystem. Hör med din systemleverantör. Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare.

Skicka pappersfaktura

Under en övergångsperiod tar vi emot pappersfakturor i de fall där upphandlingen är gjord innan den 1 april 2019. Du som bara skickar enstaka fakturor till oss kan också göra det via pappersfaktura.

Den som beställer en vara eller tjänst av dig som leverantör ska lämna ett referensnummer till dig. Detta referensnummer ska finnas med när du fakturerar oss. Referensnumret är personligt och består av "BK" och 2 till 5 siffror.

Pappersfakturor till Bergs kommun ska alltid adresseras enligt nedan:  

Bergs kommun
BKnnnnn

FE 299
838 80 Frösön

Under Bergs kommun anges BKnnnnn , till exempel BK909. (Observera att det ska bara stå BK + nummer).

Om inte din faktura är rätt adresserad kan fakturan komma att returneras och därmed kan betalningsprocessen komma att fördröjas. Dröjsmålsräntor accepteras inte på fakturor som returneras.  

Vi betalar er faktura 30 dagar efter att fakturan har ankommit till oss förutsatt att den är korrekt (om inget annat är överenskommet). Om detta är en helgdag flyttas betalning fram till närmast påföljande vardag. Vi accepterar inte fakturerings- eller expeditionsavgifter som ej avtalats. 

Uppdaterad: