Dela

Kontakta oss

Tillstånd, regler och tillsyn

Böcker

Här kan du som är företagare få information om vilka tillstånd, ansökningar och anmälningar som gäller när du ska starta eller utöka en verksamhet.

Till vänster finns länkar till grundläggande information kring de vanligaste frågeställningarna.
Om du behöver mer information så besöker du Bygga, bo och miljö.

Om det är ny verksamhet du planerar att starta rekommenderar vi dig att på ett tidigt stadium ta reda på vad som krävs för tillstånd för just den verksamheten.
Tänk också på att du kan behöva tillstånd om du ändrar inriktning på din verksamhet. Lokalerna du sitter i kanske inte har tillstånd för just den verksamheten.

Vilka myndigheter behandlar din anmälan eller tillståndsansökan? De flesta tillståndsansökningar och anmälningar görs till samhällsbyggnadsavdelningen som bland annat handlägger ärenden inom miljöbalken, livsmedelslagen och plan- och bygglagen.

Andra förvaltningar som kan behöva kontaktas är räddningstjänsten och administrativa avdelningen gällande alkoholtillstånd. Exempel på ärenden för räddningstjänsten är brandsäkerhetsfrågor och kommunförvaltningen kan kontaktas om man vill ta en plats i anspråk för torghandel, parkering, markfrågor etc. I vissa fall krävs tillstånd från Länsstyrelsen.

Uppdaterad: 2016-09-08 09.58